سگمنتی کردن پرس های پخت

  • ۲,۶۰۶
سگمنتی کردن پرس های پخت

مهدی بهروزی

             کارشناسی ارشد تبدیل انرژی علوم تحقیقات یزد،کارشناس واحد ساخت، نصب و راه اندازی ماشین آلات کویرتایر

 

چکیده:

با توجه به نیاز روز افزون بازار به لاستیک های سایز بالا سواری و همچنین استراتژی شرکت برای رفتن به سمت این تایرها و قدیمی شدن و پایین بودن تکنولوژی قالب های دو کفه ای نسبت به قالب های سگمنت، تغییرات پرس های پخت جهت تولید تایرهای سایز جدیدبا قالب های سگمنتیی یکی از الویت ها و ضروریت های سازمان است. از سال 96 تا کنون واحد ساخت،نصب و راه اندازی ماشین الات در کنار پروژه های بزرگ،سگمنتی کردن پرس ها را در راستای کار خود قرار داده است.در سالهای گذشته سگمنتی کردن پرس های 11،12،13،22،23با موفقیت انجام شده است این پرسها نسبت به پرسهای باری دارای جزئیات طراحی کمتری می باشد.پرسهای باری با توجه به محدود بودن فضای درون بیم به دلیل وجود گیربگس مولد اد جاست نصب جک سگمنت و تجهیزات ان با طراحی پیچیده تری روبرو بود که توسط مدیریت این واحد جناب مهندس فروغی نیا انجام شده است.

کلید واژه: پرسهای پخت،قالب سگمنت،لاستیک،تکنولوژی پخت تایر

مقدمه:
در دنیای متمدن امروزی که ساخت خودرو با استانداردهای پیچیده و دقیق در حال پیشرفت است و از ظاهری مدرن و زیبایی های خاص تشکیل یافته ،در کنار این امر برای تولید قطعات و لوازم این خودروها ، ملزم به تهیه قالب هایی با تلرانس ها و استانداردهایی به مراتب پیچیده تر هستیم. فرآیند پخت تایر نقش مهمی در تولید محصول نهایی و کیفیت آن ایفا می کند. در طی این فرآیند، یک گرین تایر به شکل مورد نظر فرم می گیرد تا نیازهای عملکردی تایر تامین شود. روند پخت معمولا تحت فشار و دمای بالا که توسط قالب تامین می شود انجام می شود. انواع قالب تاير بطور کلی قالب های تایر به دو دسته قالبهای معمولی و قالب های رادیال قابل تقسیم می باشند،در کارخانه های تایرسازی ایران تاسالهای اخیرکلیه تایرهای معمولی (BIAS PLY)ورادیال در قالب های معمولی پخت میشدند.امروزه به سبب گسترش تولید تایرهای رادیال که در مقایسه با تایرهای معمولی از ساختمان ویژه ای برخوردارندتکنولوژی ساخت قالب تایر نیز تغییر کرده و این دسته از تایرها عمدتا"در قالب های رادیال پخت میگردند

شکل1: قالب سگمنت

شکل 2: نمای انفجاری غالب سگمنت

 

تجهیزات سگمنت:   

جهت سگمنتی کردن پرس یک سری تجهیزات روی پرس نصب می شود تا بتوانیم جک سگمنت را فعال کنیم. که عبارتند از: بلوکه هیدرولیک،شیرهای برقی و مسیر هیدرولیک. بلوکه هیدرولیک روی یونیت اصلی توسط پایه ای که برای ان ساختیم نصب می شود و توسط شیلنگ هیدرولیک به بلوکه اصلی وصل شده است.روی بلوکه شیرهای هیدرولیک نصب می شود خروجی شیرها توسط شیلنگ هیدرولیک به لوله های 1/2اینچ وصل می شود این لوله ها از پایین پرس تا بالا کشیده شده است  و بعد از ان ادامه مسیر هیدرولیک توسط لوله 16 تا کنار گنبد انجام می شود.  به دلیل جا به جا شدن گنبد از براکت استفاده میشود و توسط یک ترمینال لوله های 16به شیلنگ های داخل براکت متصل می شود.سمت دیگر براکت توسط پایه ای که روی گنبد ساخته و نصب شده است قرار میگیرد شیلنگ های داخل براکت با کوپلینگ هیدرولیک(برای تعمیرات اسانتر)به شیلنگ جک متصل می شود.جک وظیفه قفل کردن کپه های سگمنت در زمان پخت و ممانعت از باز شدن قالب در اثر فشار اعمالی از سوی بلادر را بر عهده دارد. جک توسط طراحی خاص و اعمال تغییراتی روی گیربگس مولد اد جاست  قرار می گیرد.جک به دلیل دور بودن از قالب توسط یک رابط به قالب کوپل می شود.

شکل3: بلوکه و شیرهای هیدرولیک

شکل4: لوله های 2/1اینچ مسیر هیدرولیک

شکل5: لوله 16 مسیر هیدرولیک

شکل6: پایه و سینی کابل متحرک

شکل7: پایه رول گنبد و شیلنگ و کوپلینگ

 

روند انجام تغییرات پرس:

تغییرات پرس در دو مرحله انجام می شود.در مرحله اول توقف پرس جهت باز کردن فلنچ بسته شده داخل سقف گنبد، باز کردن گیربگس و انتقال ان به تراشکاری جهت اعمال تغییرات و برش بیم انجام می شود.فلنچ داخل گنبد در گذشته برای ابندی گنبد استفاده می شده چون تکنولوژی ساخت تایر در گذشته به صورت بخار مستقیم بوده و محفظه داخل گنبد هنگام پخت مملو از بخار تحت فشار می شده که باعث زنگ زدن پیچ های فلنچ شده است. وهمینطور حرارت بالای گنبد(در حدود200درجه سانتی گراد)در هنگام باز کردن فلنچ کار را بسیار دشوار می نمود.باز کردن فلنچ برای سوراخ کردن و گذاشتن بوش روی ان برای عبور و جابه جایی رابط بین جک و قالب انجام می شود.

تغییرات گیربگس برای سوار کردن جک سگمنت عبارتند از: دمونتاژ کردن گیربگس برای سوراخ و قلاویزکاری پایه های جک، بزرگ کردن سوراخ فلنچ قبلی موتور، بالا بردن ارتفاع موتور با ساختن فلنچ جدید. بزرگ کردن رابط دنده های جک به دلیل تغیر ارتفاع موتور .بزرگ کردن سوراخ روی بیم برای تعمیرات اسانتر مانند تعویض شیلنگ هیدرولیک و تنظیم سیلنر سوئیچ بدون باز کردن بیم انجام میشود.به دلیل بزرگ کردن سوراخ بیم با دستگاه هوابرش روی پرس این کار با حساسیت ویژه ای انجام می شود.

مرحله دوم توقف پرس  بعد مونتاژکردن گیربگس و اماده کردن تجهیزات تمامی مراحل باز کردن پرس این بار جهت بستن تجهیزات سگمنت روی پرس انجام می شود.و در نهایت با وصل کردن بلوکه سگمنت به بلوکه اصلی و تست کردن مسیر هیدرولیک جک سگمنت وارد مدار می شود.

شکل8: بستن گیربگس

شکل9: برش بیم

شکل10: پرس باری با قالب سگمنت

 

نتیجه گیری:

همانطور که در ابتدا گفنه شد با توجه به ضرورت ساخت تایر بزرگ(سایزهای بالاتر از15) و نیاز شرکت به پرسهای سگمنت با قابلیت تولید این ظرفیت و همچنین با توجه به تحریم های بیرحمانه امریکا علیه ایران و بالا رفتن قیمت دلار و مشکلات عدیده برای وارد کردن پرس از خارج ساخت پرس جدید یا بهبود مستمر روی پرس های قدیم کاری عاقلانه و از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه می باشد.

منابع:

1-حمید رستگار، پایان نامه کارشناسی ارشد, "شبیه سازی پخت تایر ...

2-کرمی نژاد, محمد؛ امیر صرافی؛ سعید حافظی و مهدی یزدانپناه، 1۳۸0، مکانیزم خوردگی قالب های پخت تایر مجتمع صنایع لاستیک کرمان،پنجمین همایش ملی لاستیک، مشهد، شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک