کمیته تکاپوی نوآوری در شرکت کویرتایر: طرح ها و دستاوردها

  • ۲,۲۷۶
کمیته تکاپوی نوآوری در شرکت کویرتایر: طرح ها و دستاوردها

علیرضا مومن1، مرتضی فرسادی2، محمد هوشیار افین3، عباس عظیمی4، محمد وظیفه شناس5

1رابط کمیته تکاپوی نوآوری شرکت کویر تایر -  alireza.momen1987@gamil.com

2 کارشناس طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شرکت کویرتایر- morteza.farsadi@gmail.com

3 کارشناس مهندسی صنایع شرکت کویرتایر- mohamadhushyar69@gmail.com

4رئیس تایرسازی مرحله 2 شرکت کویرتایر - a.azimi0098@gamil.com

5رئیس مهندسی تایر شرکت کویرتایر m.vazifeshenas@yahoo.com

چکيده:

رهبران امروزه يکي از مهم ترين وظايف مديريت را ايجاد زمينه برای بروز خلاقيت و نوآوري به منظور ايجاد تغيير و تحول در سازمان ها جهت رویارویی با محيط غير قابل پيش بيني پيرامون آنهاست. در اين مقاله ضمن معرفي خلاقيت و نوآوري و بيان اهميت آن­ها در سازمان ها به بحث و بررسي پيرامون فرآيند نوآوری، طرح­ها و دستاوردهای کمیته تکاپوی نوآوری در شرکت کویرتایر پرداخته شده است و در خلال آن به ويزگي­هاي افراد خلاق به اختصار اشاره شده است.

واژگان کلیدی: نوآوری، بهره وری

1- مقدمه

رهبران خلاقیت را ظهور یک ایده نو و توانایی تلفیق ایده ها به شیوه ای منحصر به فرد برای برقراری ارتباط غیرمعمول بین ایده های مختلف و نوآوری را، فرآیند به کار بردن یک ایده خلاق و تبدیل به یک محصول، خدمت یا شیوه مفید تعریف کرده اند. به عبارتی دیگر خلاقیت اشاره به ارائه چیزی نو دارد، در حالی که نوآوری اشاره به کاربرد چیزی نو می کند و کارآفرین« نیز کسی است که تمایل به پذیرش ریسک تا سازمانی را تأسیس کند و یک محصول جدید، خدمت جدید یا فرآیند جدید را در سازمان به کار اندازد.

امروزه خلاقیت در حکم رمز بقا و کلید موفقیت افراد و سازمان­ها ناخته شدهاست. تحولات پرشتاب جهانی در علم و تکنولوژي، صنعت، مدیریت و به طور کلی ارزش­ها و معیارها، بسیاري از سازمان­ها و شرکت­هاي موفق جهان را بر آن داشته که اهداف، گرایش و علایق خود را در جهت بکارگیري خلاقیت هدایت کنند.

2- خلاقیت

خلاقیت به عنوان فرآیندی که در آن افراد یا گروه­های کوچک عقاید مفید و جدید تولید می­کنند، تعریف می­شود. خلاقیت را به صورت­های مختلف و متعددی تعریف کرده اند. اما در همه این تعاریف دو مفهوم تازگی و نو بودن به همراه ارزشمندی و مناسب بودن مشترک می­باشد. شومپیتر(1943)، نوآوری را به عنوان یک تغییر برگـشت ناپـذیر و تـاریخی در مـسیر انجـام کارهـا و تخریب خلاقانه توصیف می­کند. در اینجا نوآوری­ها به عنوان خلاقیت­های جدید بـه لحـاظ اهمیـت اقتصادی تعریف می­شوند که برای نخستین بار توسط شرکت­ها اجـرا مـی­شـوند نـوآوری­هـا شـامل نوآوری فرایندی و نوآوری محصولی می­باشد. نوآوری­­ های محصول شامل محصول بهتر یا جدیدتر است که تولید و فروخته می­شوند.

شکل1- طبقه بندی نوآوری­ها

 

3- اهمیت و ضرورت خلاقیت و نوآوری در سازمان­ها

تـدوين همه سازمان­ها برای بقای نیازمند اندیشه های نو و نظرات بدیع و تازه اند. افکار و نظرات جدید هم­چون روحی در کالبد سازمانه دمیده می­شود و آن­را از نیستی و فنا نجات می­دهد. در عصر ما برای بقاء و پیشرفت حتی حفظ وضع موجود، جریان نوآوری را در سازمان تداوم بخشید تا از رکود و نابودی آن جلوگیری شود. برای آن­که بتوان در دنیای متلاطم و متغیر به حیات ادامه داد باید به نوآوری و خلاقیت روی آورد و ضمن شناخت تغییرات و تحولات محیط برای رویارویی پاسخ­های بدیع و تازه تدارک دید و همراه تأثیرپذیری از این تحولات بر آن­ها تأثیر نهاد و بدان­ها شکل دلخواه داد.

اهمیت و ضرورت خلاقیت از دو جنبه ی مادی و معنوی قابل بررسی می­باشد. در بعد مادی اهمیت، نقش و جایگاه خلاقیت به حدی است که در مغرب زمین گفته می­شود یا مرگ یا خلاقیت و اساسا انسان را حیوان خلاق می­نامند. بر این اساس، انسان بدون خلاقیت یعنی، حیوان. امروزه سازمان­ها و بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ در کشورهای صنعتی بدون خلاقیت مستمر، سریع و به موقع محکوم به فنا هستند.

صرف نظر ار ضرورت های خلاقیت در بعد مادی، خلاقیت در بعد معنوی ناشی از مقام و جایگاه والای انسان به عنوان خلیفه اهلل است. بدیهی است که انسان باید بالقوه دارای صفات و ویژگی های خداوند در سطح دقیق و انسانی تا به چنین مقامی نایل می آید. کمال انسانی در گرو نوبینی و نوگرایی است. لذا تا انسان به کمک قوه خلاقیت قالب های ذهنی پوچ و غلط نجات نیابد، نمی­تواند به جایگاه حقیقی خود دست یابد.

4- ويژگي سازمان­هاي خلاق و نوآور

وان شناسان تالش نموده اند تا صفات و ویژگی های افرادی که دارای سطح باالیی از خلاقیت هستند را مشخص سازند. بر این اساس دسته بندی های متفاوتی صورت گرفته است. یکی از این دسته بندی­ها که بارزترین صفات افراد خلاق را شامل می­شود، عبارت است از:

1-4- خصوصیات ذهنی

دادن ایده های فراوان درباره یک مسأله، جدی به جزئیات،  دقت و حساسیت نسبت به محیط به ویژه به نکاتی که از نظر دیگران عادی به شمار می روند، روحیه انتقادی و نگرش مثبت به نوآفرینی.

2-4- خصوصیات عاطفی

آرامش و آسودگی خیال، شوخ طبعی، دلگرمی و امید به آینده،  برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه با دیگران، اعتماد به نفس، احترام به خود و شهامت.

2-4- خصوصیات اجتماعی

پیش قدم بودن در رویارویی با مسائل و مشکلات، مسئولیت پذیری و توانایی سازمان دادن به فعالیت­های گوناگون، قدرت جلب اعتماد و اطمینان دیگران.

5- کمیته تکاپوی نوآوری شرکت کویرتایر

کمیته تکاپوی نوآوری در تاریخ 01/11/1398 با پیشنهاد و حمایت مدیریت محترم عامل تشکیل گردید.  38 مشکل به کمیته ارایه گردید و اعضای این کمیته اقدام به تشکیل زیرکمیته های تخصصی نمودند و ظرف 9 ماه اخیر با جلسات متعدد با اعضا  63 طرح بهبود ارایه نمودند که از این تعداد تا زمان نگارش این مقاله تعداد 20 طرح تایید و در حال اجرا می­باشد .

6- نتيجه‌گيري و پیشنهاد

تخمین آورده ریالی طرح ها برای سازمان حدود 19 میلیارد تومان خواهد بود . ضمن این­که حدود 700-800 حلقه تایر نیز به ظرفیت تولید کارخانه اضافه خواهد شد.

با توجه به شرایط صنعت و لزوم ایجاد نوآوری در سرتاسر سازمان و نهادینه سازی مدیریت دانش، پیشنهاد می­گردد درون هر اداره / واحد تیم های نوآوری تشکیل گردد و کلیه نوآوری ها به دبیرخانه این کمیته ارجاع گردد تا کلیه دانش و نوآوری در سازمان حفظ و نگهداری گردد .

7- مراجع

[1] Greenberg . Jerald & Baron .Robert . A, (2006) , Behavior in Organizations. Prentice Hell

international,inc , seventh edition.

]2[ احمدی مقیم، عباس. " کارآفرینی"، انتشارات فراگیر هگمتانه، چاپ دوم، 1387.

]3[ حقیقی، محمدعلی، با همکاری بهاالدین برهانی، سحر مشعوف، مجید کرد رستمی، " مدیریت رفتار سازمانی" ، انتسارات ترمه، چاپ اول، 1370.

]4[ رنجبریان، رسول. " مبانی کارآفرینی" انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، چاپ دوم، 1391.

]5[  شهرآرای، مهرناز و مدنی پور، رضا. " سازمان خلاق و نوآور". مجله دانش شماره 33، 34. 1375

]6[  صمدآقایی، جلیل. "خلاقیت جوهره کارآفرینی"، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، جلد دوم، 1385.

]7[  ماه­نامه بررسی مسائل و سیاست­های اقتصادی. شماه­های 7 و8، صفحات 87 – 106، 1389.