تجارت الکترونیک در شرکت کویرتایر (فروش آنلاین)
نعیم نصرآبادی و سیدعلیرضا سیادت
کارشناس فروش- کویر تایر - n.nasrabadi@kavirtire.ir
مدیر واحد IT و شبکه – کویر تایر – sa.siadat@kavirtire.ir
چکیده:
این مقاله به تعریف تجارت الکترونیکی پرداخته و مزایا، زیرساختهای لازم و موانع آن را بیان میکند. همچنین، پیادهسازی مفهوم تجارت الکترونیک در شرکت کویرتایر را با بیان چگونگی راهاندازی سامانه فروش آنلاین بررسی کرده و سپس فازهای اجرایی و مزایای حاصل از اجرای آن را بیان میکند. در پایان نیز به برنامههای آتی جهت توسعه سامانه فروش آنلاین پرداخته میشود.
واژگان کلیدی: فروش آنلاین، تجارت الکترونیک،
تعریف تجارت الکترونیکی:
در اواخر دهه 1990 میلادی اقتصاد جهانی با دو تغییر بنیادی و ساختاری ناشی از جهانی شدن و انقلاب فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) روبرو شد. برخی تحلیلگران اقتصادی برآیند این دو پدیده را اقتصاد نوین نام نهادند. پیشرفتهای چشمگیر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهههای اخیر موجب دگرگونی در بسیاری از زمینهها از جمله تجارت جهانی گردیده است؛ که به طبع آن فرایندهای بسیاری از فعالیتهای تجاری، اقتصادی، بانکداری، گمرکات و غیره دستخوش تغییرات شدهاند.
پیش از آنکه به تعریف تجارت الکترونیکی بپردازیم به تعریف مختصری از فناوری اطلاعات و تجارت اشاره میکنیم. فناوری اطلاعات به مجموعه سختافزار، نرمافزار و تئوریهایی که به نحوی اطلاعات را در شکلهای گوناگون جمعآوری، ذخیره، بازیابی، پردازش و منتقل میکنند اطلاق میشود. (کاستلز 1380)
تجارت به تبادل کالاها و خدمات در مقیاسی وسیع گفته میشود.
در گذشته تجارت به شکل چهره به چهره بین 2 طرف معامله اما امروزه با توجه به پیشرفت، تجارت دیگر به شکل چهره به چهره نیست و بسیاری از مبادلات از طریق تلفن و پست و از طریق کارتهای اعتباری انجام میشود.
در تجارت الکترونیکی (EC) خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت بخصوص شبکه جهانی (world wide web) انجام میشود.
این نوع تجارت به عنوان یکی از مهمترین و ارزش افزا ترین کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش ویژهای را در حرکت کشورهای گوناگون به سمت اقتصاد شبکهای ایفا کرده است.
زمینههای کاربرد تجارت الکترونیکی بسیار گستردهتر از مبادله کالا، خدمات و وجوه است.
تجارت الکترونیکی همچنین ساختارها را تغییر داده و سیاستگذاریهای کلان و حتی حقوق بینالمللی را دستخوش تغییر کرده است.
مدلهای تجارت الکترونیک:
برای دادوستد از طریق اینترنت 3 طرف کلی دولت، کسبوکار و مصرفکننده را قائل میشویم.
ماتریس زیر تمام مدلهای قابل تصور تجارت الکترونیکی را شامل میشود.
از میان این 9 مدل نشان داده شده در این ماتریس فقط مدلهای B2C (کسبوکار با مصرفکننده) و مدل B2B (کسبوکار با کسبوکار) معرف تجارت الکترونیکی است.
|
دولت Government |
کسبوکار Business |
مصرفکننده Consumer |
دولت Government |
G2G |
G2B |
G2C |
کسبوکار Business |
B2G |
B2B |
B2C |
مصرفکننده Consumer |
C2G |
C2B |
C2C |
مزایای تجارت الکترونیکی:
- رشد تجارت، فروش، درآمد و سرمایهگذاری افزایش مییابد.
- انعقاد قراردادهای چندجانبه تجاری، صنعتی و اقتصادی سهلتر میشود.
- فرصتهای تجاری جدیدی برای صنایع و بنگاههای بازرگانی به وجود میآید.
- فرصتهای جدید شغلی افزایش میابد.
- استفاده از تجارت الکترونیکی به افزایش بهرهگیری از منابع و تسریع رشد اقتصادی و توسعه پایدار منجر خواهد شد.
- نوآوری در محصول، از دیگر مزایای مهم تجارت الکترونیک و به معنی ایجاد و یا تحصیل روشهای نوین در ارائه محصولات و خدمات جدید است که قبلاً با روشهای سنتی امکانپذیر نبوده است.
- افزایش و تضمین بازارها و ثبات دسترسی به آنها.
- امکان ارائه محصولات و خدمات در سطح وسیع فراهم میشود.
- از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بیمورد جلوگیری به عمل میآید.
- به منابع انرژی و محیطزیست کمک میشود.
- هزینههای سربار و ایجاد رقابت کاهش میابد.
- دسترسی سریع به اطلاعات میسر میشود.
- تجارت الکترونیکی زمینه از بین بردن فعالیتهای واسطهگری از طریق تماس مستقیم بین عرضهکنندگان با مشتریان و استفاده از زیرساختهای عمومی و دسترسی سریع به مشتریان نهایی را فراهم میآورد.
- واسطهها حذف میشوند.
- از هزینهها تبلیغات کالا کاسته میشود.
- تجارت الکترونیکی میتواند از طریق تماس مستقیم، ارائه خدمات فنی، و تعامل با مشتریان ارتقای سطح تولیدات را شدت بخشد. (مجله تکفا 1382 و تپ 1384، 128-130)
نیازها و زیرساختهای لازم جهت تجارت الکترونیک:
- فرهنگ عمومی پذیرنده این نوع معاملات
- سیستم بانکی روان و دقیق
- قوانین گمرکی، مالیاتی و بانکداری الکترونیکی (بانکها به این واقعیت پی بردند که هزینه مبادلات الکترونیکی، هفت برابر کمتر از مبادلات سنتی است.{مجله تکفا؛ 1382}).
- امنیت اطلاعات
- وجود شبکههای ارتباط از راه دور ایمن و قابلاطمینان
- داشتن ابزار اثربخش، برای اطمینان از قانونی بودن اطلاعات الکترونیکی و حفاظت از اطلاعات که به دست افراز ناشایست نیفتد.
- محرمانه بودن اطلاعات شخصی (Privacy)
- وجود بستر قانونی برای اجرای تجارت الکترونیکی
- همکاری دانشگاهها مراکز تحقیقاتی و سازمانهای گوناگون ذیربط
- پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضائیه (به جای اصل اسناد)
- تأمین خطوط ارتباطی پر سرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بیسیم
- معرفی مرجع گواهی نمونه امضای دیجیتالی و تأیید هویت خریدار و فروشنده توسط این مرجع [نیک بخش تهرانی و صابری، 1380].
امروزه اغلب شرکتها اهمیت این تجارت را دریافته و تبدیل تجارت سنتی به تجارت الکترونیکی را آغاز کرده و بسیاری در این راه نیز موفق بودند. این سازمانهای پیشتاز، بهمنظور ارائه خدمات به مشتریان، توزیع و ارائه محصولات، حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید، فرایندهای تجاری خود را بر اساس شبکههای اینترنت بنا نهادهاند. دسترسی همگانی به شبکههای اینترنت، سطح انتظارات مشتریان را در زمینه خدمات پشتیبانی و پاسخگویی به نیازهای آنها افزایش داده است. ازجمله این انتظارات، افزایش دقت و خدمات شبانهروزی است. پاسخگویی به این توقعات، پشتیبانی همهجانبه و قابل انعطاف مبتنی بر یک زیرساخت قدرتمند را طلب میکند تا بتوان در چهارچوب آن، خدمات مشاورهای را توسط خبرگانی که دانش خاص هر صنعت را دارند، در اختیار مشتریان قرار داد.
موانع و چالشهای تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران:
راهاندازی و گسترش تجارت الکترونیکی در کشور با موانع و چالشهایی به شرح ذیل روبرو است:
- فقدان زمینههای حقوقی لازم برای استفاده از تجارت الکترونیکی، از قبیل مقبول نبودن اسناد و امضاهای الکترونیکی در قوانین و مقررات جاری کشور.
- نبود سیستم انتقال الکترونیکی وجوه.
- محدودیت خطوط ارتباطی و سرعت پایین آنها در انتقال دادههای الکترونیکی.
- نبود شبکه اصلی تجارت الکترونیکی در کشور و سختافزار و نرمافزار مربوط به آن.
- عدم اطلاع کافی مؤسسههای بزرگ و کوچک داخلی از تجارت الکترونیکی و مزایای آن.
- هزینه اولیه نسبتاً بالای استفاده از تجارت الکترونیکی در شرکتهای دولتی و خصوصی، بهویژه برای مؤسسههای کوچک و نبود انگیزه لازم در آنها برای استفاده از این روش.
- کمبود دانش و فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیکی و شبکه اینترنت.
- فقدان حمایت از حقوق مصرفکنندگان در تجارت الکترونیکی.
- فقدان امنیت لازم برای انجام مبادلات الکترونیکی و محرمانه ماندن اطلاعات مربوط.
تجارت الکترونیک در شرکت کویرتایر (فروش آنلاین):
با توجه به نوسانات، تغییر شدید قیمتها و ممنوعیت واردات تایرهای خارجی در سال 97 و تفاوت محسوس قیمت تایر در بازار آزاد با قیمت در کارخانه، شرکت کویرتایر تصمیم به عرضه مستقیم تایر به مشتریان گرفت که این کار ابتدا از طریق شرکت تعاونی مصرف کارکنان در شهر بیرجند و دفاتر فروش شرکت در شهرهای مشهد، شیراز و تهران انجام گردید و در نهایت نیز با طراحی سامانه فروش آنلاین، برای اولین بار در ایران، امکان عرضه مستقیم تایر به قیمت درب کارخانه و توزیع آن در سراسر کشور فراهم گردید.
فازهای اجرایی جهت راهاندازی سامانه
- شناخت نیازمندیها
اولین فاز در انجام هر پروژهای، بررسی و تحلیل نیازمندیهای آن پروژه و نهایی کردن فرآیند آن میباشد. در این راستا با ادارات/واحدهای بازاریابی و فروش، مالی، انبارها و روابط عمومی مذاکره و اهداف مد نظر آنها استخراج گردید.
با توجه به اینکه در شرکت کویرتایر تاکنون هیچگونه فعالیتی در حوزه فروش آنلاین انجام نگردیده بود، فرآیند فروش آنلاین نیز کاملاً ناشناخته بوده و مواردی همچون نحوه خرید مشتری، چگونگی توزیع تایر، چگونگی مدیریت انبارها و ... نیاز به بررسی جامع و گستردهای داشت.
- ایجاد زیرساخت
پس از انجام فاز شناخت، طراحی سامانه با توجه به نیازمندیهای اعلامشده آغاز گردید. در طول این فاز، نسخههای تستی نرمافزار طراحی و در اختیار ادارات/واحدهای مربوطه قرار میگرفت و بر مبنای بازخور ارائهشده از سوی آنها، تغییرات لازم انجام میگردید.
- پیگیری موارد قانونی و امنیتی
بهمنظور ایجاد فروشگاه اینترنتی برای فروش آنلاین، میبایست اقداماتی ازجمله دریافت نماد اعتماد الکترونیکی و فعالسازی پروتکل https در سامانه فروش آنلاین را انجام داد.
نماد اعتماد الکترونیک از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت به کسبوکارهای اینترنتی داده میشود. این نماد هویت صاحب و محل فعالیت کسبوکارهای اینترنتی را احراز مینماید، بهنحویکه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینکه سایتها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرفکنندگان را به رسمیت میشناسند، اقدام به خرید میکنند.
شرکت کویرتایر موفق به کسب نماد اعتماد الکترونیک 2 ستاره (بالاترین سطح نماد) شده است.
همچنین بهمنظور رمزنگاری و حفاظت از اطلاعات مشتریان، پروتکل https با استفاده از گواهینامه SSL بر روی سایت شرکت فعال گردید.
4. انعقاد قرارداد با شرکتهای PSP جهت پرداخت اینترنتی
واژه PSP، مخفف عبارت Payment Service Provider بوده و به شرکتهایی که ابزارها و راهکارهای پرداخت الکترونیک ارائه میدهند، اطلاق میشود. شرکتهای PSP ازجمله شرکتهای بزرگ در حوزه پولی و مالی کشور محسوب میشوند که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت کرده، واسطه بین بانکها و مشتریان تجاری بوده و خدمات بانکی را بهصورت الکترونیک برای عموم مردم پیادهسازی میکنند.
در این پروژه، با انعقاد قرارداد با شرکت پرداخت الکترونیک سامان، 2 درگاه پرداخت از آن شرکت دریافت و بر اساس مستندات فنی ارائهشده از سوی آنها، بر روی سامانه پیادهسازی گردید.
5.انعقاد قرارداد حمل با توجه به فاز شناخت نیازمندیها
بهمنظور تعیین نحوه توزیع تایر، موارد متعددی مانند عرضه مستقیم، استفاده از شرکت پست، باربری، تیپاکس و ... بررسی گردید. استفاده از هر یک از روشهای فوق، مزایا و معایبی را داشت که درنهایت پس از انجام بررسیهای لازم، استفاده از ظرفیت شرکت پست مورد تأیید قرار گرفت.
6.تست نهایی سامانه
پس از اتمام موارد فوق، تست نهایی سامانه با مشارکت ادارات/واحدهای IT، بازاریابی و فروش، امور مالی، انبارها و اداره پست انجام گردید ه با توجه به موفق بودن این تست، سامانه بهطور رسمی از تاریخ 19/12/99 راهاندازی گردید.
ویژگیهای موجود در سامانه (اقدامات انجامشده)
- شبیهسازی فروشگاه واقعی برای مشتری
در طراحی سامانه سعی شده تا حد امکان، با ارائه حداکثر اطلاعات ممکن در خصوص نحوه انتخاب تایر، تجربه یک خرید واقعی به مشتری منتقل شود. در این راستا، مشتری پس از انتخاب خودروساز و خودروی خود، تایرهای اصلی و جایگزین خودروی خود را مشاهده و انتخاب مینماید.
- لحاظ نمودن محدودیتهایی همچون کد ملی، پلاک و ...
بهمنظور ایجاد سازوکاری عادلانه در اختصاص تایر به مشتریان واقعی، محدودیتهایی مانند کد ملی، شماره موبایل و پلاک خودرو برای هر مشتری لحاظ شده است، به این صورت که هر کد ملی یا شماره موبایل یا پلاک خودرو، امکان خرید 4 حلقه تایر تنها از یک سایز را در سال خواهد داشت.
- آپلود مدارک توسط مشتریان در سامانه
بهمنظور بررسی و بایگانی مدارک هویتی و خودرویی مشتری، قابلیت آپلود مدارک بر روی سامانه قرار داده شده است.
- بررسی اتوماتیک مدارک مشتریان با استفاده از ربات پردازش تصویر (استفاده از هوش مصنوعی)
با توجه به حجم بالای مدارک آپلود شده توسط مشتریان و لزوم بررسی صحت مدارک و انطباق اطلاعات آن با اطلاعات ثبتشده توسط مشتری، رباتی طراحی گردیده است که میتواند احراز هویت مشتریان را با توجه به اطلاعات مندرج در کارت ملی و کارت خودرو، انجام دهد. ظرفیت پردازش این ربات روزانه 15 هزار مدرک میباشد.
5.دومرحلهای کردن فرآیند فروش
با توجه به افزایش مراجعات به سایت جهت خرید تایر، در جهت رفاه حال مشتریان و همچنین نظارت بیشتر بر خرید مشتریان، فرآیند فروش به دو فرآیند ثبتنام و خرید تقسیم گردید. در فرآیند ثبتنام، ابتدا مشتری ثبتنام و نسبت به آپلود مدارک اقدام میکند. در صورتیکه اطلاعات و مدارک این مشتری تأیید گردید، میتواند خرید خود را انجام دهد.
6.ارسال sms به مشتری
بهمنظور ایجاد ارتباط با مشتری در زمان خرید، سامانه پیامکی خریداری و با سامانه فروش آنلاین لینک شده است تا بهمحض نهایی شدن خرید مشتری (انجام پرداخت و دریافت تأیید از بانک)، یک پیام کوتاه شامل مشخصات خرید انجامشده، برای وی ارسال گردد.
همچنین پس از درج بارکد پستی توسط شرکت پست بر روی تایر خریداریشده مشتری، پیام کوتاهی به این منظور برای مشتری ارسال میگردد تا بتواند وضعیت لحظهای مرسوله خود را پیگیری نماید.
7.امکان شارژ موجودی برای فروشگاههای مختلف
در سامانه طراحیشده امکان تعریف انبارها و فروشگاههای مختلف وجود دارد و ادمین فروش آنلاین میتواند برای هر یک از این انبارها، موجودی تعریف نماید.
8.لاگ تمامی تراکنشهای بانکی (موفق یا ناموفق) بهمنظور پیگیری
طراحی سامانه بهگونهای انجامشده است که لاگ تمامی تراکنشها اعم از موفق یا ناموفق به همراه جزئیات تراکنش قابل ثبت و پیگیری باشد.
9.امکان مشاهده تمامی سفارشات برای کاربر ادمین و فیلتر آن بر مبنای اطلاعات موردنیاز
تمامی سفارشات ثبتشده در سامانه اعم از موفق یا ناموفق در سامانه قابلمشاهده است. ضمن اینکه ادمین میتواند اطلاعات ثبتشده در سامانه را بر مبنای اطلاعات زیر فیلتر نماید:
نام و نام خانوادگی مشتری، کد ملی مشتری، شماره سفارش مشتری، تاریخ (از ... تا ...)، شیوه ارسال، استان، شهرستان، وضعیت تراکنش (پرداختشده، ارسالشده، ارسال نشده)، نوع تایر (طرح گل تایر و سایز)، خودروساز، خودرو، درگاه پرداختی، آدرس و ...
10.اتصال سامانه به بارکدخوان شرکت پست جهت درج کد رهگیری پستی
با توجه به حجم بالای تایرهای فروختهشده در روز، حجم کار شرکت پست جهت ثبت بارکدها در سامانه بسیار زیاد میباشد. به همین منظور جهت تسریع در فرآیند ثبت بارکدها، به 2 صورت امکان درج کدهای رهگیری پستی در سامانه فراهم گردیده است:
- ارتباط سامانه فروش آنلاین با بارکدخوان شرکت پست، که تنها با اسکن بارکد چاپ شده، مقدار آن در سامانه درج و برای مشتری قابل رؤیت میگردد.
- امکان ورود (ایمپورت) فایل اکسل کدهای رهگیری بهصورت یکجا در سامانه توسط شرکت پست
11.امکان چاپ برچسب پستی برای اداره پست
پس از ثبت اطلاعات مشتریان در سامانه پست و اختصاص کد رهگیری پستی به آن، برای هر تایر یک برچسب پستی پرینت و بر روی تایر نصب میگردد.
12.ارسال sms گزارش تجمیعی روزانه بهصورت اتوماتیک
بهمنظور اطلاع از وضعیت فروش روز گذشته، گزارش تجمیعی فروش روز قبل، هر روز ساعت 7 صبح بهصورت ارسال میگردد.
13.ایجاد قابلیت تسهیم مبالغ پرداختی مشتریان به تفکیک کویرتایر و پست
با توجه به این قابلیت، در زمان پرداخت پول توسط مشتری، سهم کویرتایر و پست بهصورت اتوماتیک از کل مبلغ پرداختشده توسط مشتری جداشده و بهصورت مجزا به حساب هر کدام واریز میگردد.
14.امکان ارسال تیکت توسط مشتریان
با توجه به افزایش تعداد مشتریان و بهتبع آن افزایش تعداد بازدیدها از سامانه و افزایش چشمگیر تعداد تماسها، بهمنظور بالا بردن ظرفیت پاسخگویی کویرتایر به مشتریان، سامانه تیکتینگ راهاندازی گردید که طی آن مشتری میتواند سؤال یا مشکل خود را درخواست و به کارشناسان پاسخگویی ارجاع نماید. از جمله مزایای این روش، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان ارسال درخواست پشتیبانی توسط کاربران سایت
- امکان تفکیک درخواستهای ارسالشده کاربران (بهعنوان مثال: درخواستهای مالی، فروش، IT، پست و ... ...)
- امکان پاسخگویی به درخواستها توسط کارشناسان اداره بازاریابی و فروش
- امکان گزارشگیری توسط مدیر فروش در خصوص کیفیت پاسخدهی کارشناسان
- کاهش محسوس حجم تماسهای دریافتی مشتریان
15.امکان درج سؤالات متداول در قسمتهای مختلف سامانه
بهمنظور راهنمایی هرچه بیشتر مشتریان، در قسمتهای مختلف سامانه از جمله پروفایل کاربری، سؤالات متداول قرار گرفته است تا راهنمای کاربران باشد.
16.امکان ثبتنام از مشتریان برای سایزهای 16 و 17 و 18
با توجه به اینکه ثبتنام سایزهای 13 و 14 و 15 هر دو هفته یکبار انجام میگیرد، بهمنظور از دست ندادن فروش روی سایزهای کممصرفتر مانند سایزهای رینگ 16 و 17 و 18، امکان ثبتنام بدون محدودیت زمانی برای این سایزها فراهم گردیده است.
مزایای حاصلشده
- صرفهجویی در هزینههای سربار فروش حضوری تایر
فروش حضوری تایر هزینههایی مانند اجاره مکان، آب، برق، گاز و ...، پرسنل شاغل، تجهیزاتی مانند کامپیوتر، پرینتر، دوربین، انبارداری، دکوراسیون و ... را در پی دارد.
اما در فروش آنلاین، به دلیل اینکه فرآیند فروش تماماً بهصورت مجازی انجام میگردد، تمامی این هزینههای سربار حذف گردیده و صرفهجویی در هزینه پرسنل، صرفهجویی در زمان، صرفهجویی در انرژی و سوخت و ... را در پی دارد.
- افزایش سرعت و کیفیت فروش
طبق آمار سامانه، در لحظات شلوغی سایت (ساعت 9 صبح) بیش از 5500 حلقه تایر به فروش میرسد، که چنانچه موجودی سایزهای پرفروش (همچون 205/60R14، 205/60R15، 175/60R13، 175/70R13، 165/65R13) به اتمام نرسد، این آمار میتواند بسیار بیشتر از این مقدار نیز باشد. همچنین طبق بررسیهای صورت گرفته، گاهی تعداد مشتریان همزمان فعال در سامانه در یک لحظه به 10،000 مشتری نیز رسیده است. حال اگر قرار بود در لحظه به حدود 10،000 مشتری به صورت حضوری پاسخ داده شود، تصور کنید به چه تعداد نیروی انسانی و تجهیزات نیاز بود؟!
- رضایت بیشتر مشتری به دلیل صرفهجویی در زمان، عدم مراجعه حضوری و مشکلات آن
در فروش حضوری، مشتری ملزم به مراجعه حضوری به مکان فروشگاه و مواجهه با مشکلاتی همچون بعد مسافت فروشگاه، شلوغی فروشگاه و ایستادن در صف، عدم امکان پاسخگویی مناسب به مشتری به دلیل ازدحام جمعیت و ... میباشد.
در حالیکه در فروش آنلاین، مشتری از طریق کامپیوتر یا گوشی موبایل، به سایت مراجعه کرده و تایر مناسب خودروی خود را یافته و خریداری میکند (با توجه به شبیهسازی سامانه به صورتی که بتواند پاسخگوی نیاز مشتری در خصوص سایز مناسب خودرو باشد). لذا تمامی مشکلات اشاره شده فوق، حذف میگردد.
- عدم درگیری با مشکلات حملونقل بار
در حالت عادی، در زمان ارسال بار برای خودروساز، هزینه و مسئولیت ارسال بار بر عهده کویرتایر است. در زمان ارسال بار برای نمایندگی نیز، اگرچه هزینه حمل بر عهده نماینده است ولی مشکلاتی همچون حمل صحیح بار، زمان رسیدن بار به نماینده، مشکلات کم و زیادی بار و ... همواره وجود دارد.
این در حالی است که در فروش آنلاین، با توجه به اینکه حمل و ارسال بار بر عهده شرکت پست میباشد، اولاً هزینه ارسال بار از مشتری اخذ میگردد و نیازی نیست کویرتایر این هزینه را بپردازد، ثانیاً چگونگی حمل و تضمین کیفیت حمل بار، با توجه به تحویل تایرها در انبار محصول به شرکت پست، بر عهده آن شرکت میباشد، ثالثاً با توجه به اعتبار شرکت پست، عملاً زمان رسیدن بار به مشتری نهایی (4 الی 8 روز کاری) تضمین گردیده است.
- کسب سود بیشتر به دلیل عرضه مستقیم تایر با قیمت نهایی
با توجه به تفاوت قیمت تایر فروختهشده به خودروساز و نماینده فروش با قیمت تایر فروخته شده به مشتری نهایی، به دلیل اینکه عملاً سود واسطهها نصیب کویرتایر میگردد، سود نهایی نیز به میزان قابل توجهی افزایش مییابد (قیمت فروش هر حلقه تایر به خودروساز، نماینده فروش و مصرفکننده نهایی، را میتوان در صورت صلاحدید از امور مالی دریافت کرد).
- امکان خرید تایر برای مشتری در دورترین نقاط کشور حتی روستاها:
بر اساس آمارهای موجود در سامانه تا پایان تاریخ 01/09/99 حدود 120،000 حلقه تایر به روستاها ارسال گردیده است که این اتفاق تنها بهواسطه توزیع مویرگی شرکت پست امکانپذیر گردیده است.
- امکان ارائه خدمات به مشتری و فروش تایر بهصورت شبانهروزی (24 ساعته)
در روش فروش حضوری، امکان فروش تنها برای ساعات خاصی از روز وجود دارد و درصورتیکه فروش حضوری بخواهد بهصورت شبانهروزی باشد، میبایست تعداد نیروهای درگیر فروش حداقل 2 برابر گردد. ولی در روش فروش اینترنتی، امکان فروش در تمامی ساعات شبانهروز وجود دارد که مطابق آمار سفارشات ثبتشده در سامانه فروش آنلاین، خریدهای زیادی مربوط به ساعات 22 الی 7 صبح میباشد.
نتیجهگیری و اقدامات آتی:
نوآوری حاصل از اقدامات انجامشده فوق، باعث توسعه و گستردگی سبد فروش شرکت، ارسال تایر به روستاها و دورافتادهترین نقاط کشور (بیش از 120 هزار حلقه)، شنیدن صدای مشتری بدون واسطه، اشتغالزایی برای مجموعههای خارج از کویرتایر (مانند اداره پست، پیمانکار آمادهسازی مرسولات و پیمانکار حملونقل) و ... گردید.
یکی از ویژگیهای مهم تجارت الکترونیک، پویایی سامانههای فروش آنلاین و امکان مدیریت تغییرات بر اساس شرایط جامعه، بازار و مشتریان میباشد که در این پروژه نیز، در طی حدوداً 600 روز اخیر توسعههای متعددی در سامانه انجام گردید و همچنان این توسعهها اصلیترین برنامههای آینده این پروژه میباشد. از جمله توسعههای آتی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- ارتباط سامانه فروش آنلاین با دیتابیس پلیس راهور بهمنظور احراز هویت مشتریان.
- ارتباط سامانه فروش آنلاین با دیتابیس ثبت احوال بهمنظور احراز هویت مشتریان (سامانه هدا).
- امکان استرداد وجه اتوماتیک به مشتریان برای سفارشات کنسل شده.
- ایجاد ارتباط بین سامانه فروش آنلاین و سامانههای CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)، ERP (برنامهریزی منابع سازمان) و لیبلینگ محصول (Labeling).